Tuesday 8 January 2013

Mencari Madu Disebalik Hempedu :MASSCOM DAN PONDAN


MASSCOM DAN PONDAN

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar...Mak! oo Mak! Danial berjaya mendapat tawaran ke Universiti Teknologi Mara,kampus induk Shah Alam.Jeritku kesyukuran.Allahamdulillah syukur,dapat juga anak mak sambung belajar ke IPT.sambil mak memeluk dan mencium dahiku.Subhanallah tidak dapat digambarkan perasaanku pada ketika itu.

Ko dapat kursus apa Danial? .Tanya Azar yang kebetulan terserempak di kedai runcit Zack.Alhamdulillah aku ditawarkan Kursus Kewartawanan di Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media.jawapku syukur.Degree kan?Soalnya lagi.Aah.jawapku ringkas

Tapi Danial,aku bukan apa,banyak aku dengar cerita pelajar yang ambil jurusan Masscom (ringkasan bagi Komunikasi Media) ini kebanyakkannya rosak akhlak,pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan dan yang paling aku gerun sekali masalah “Pondan”.Jelasnya panjang lebar padaku.Sejujurnya tidak aku nafikan ia menjadi kebimbangku bilamana mendapat tawaran melanjutkan pelajaran dalam bidang komunikasi media ini.Maklumlah dengan pelbagai kabar angin yang menyatakan UITM, terutamanya UITM kampus Shah alam merupakan pusat menularnya gejala pondan.

Tetapi berkat nasihat daripada mereka yang sedang melanjutkan pelajaran di sana membuatkan hatiku tenang.Kata mereka masalah itu memang benar-benar berlaku tetapi ia hanyalah dari kalangan minioriti pelajar UITM kampus Shah Alam dan bukan semuanya yang mengambil jurusan komunikasi media akan berakhir dengan transeksual.

Aku lega....

Ramai yang musnah kerana mengambil nasihat daripada yang bukan berkelayakkan.Oleh itu jika ragu-ragu,nasihatnya rujuklah pada yang ahli!.Bukannya kereta yang rosak.Penjual sayur dipanggil untuk membaiki kerosakkan.Alhamdulillah....

No comments:

Post a Comment